.

Balanceren in tijden van Corona

Balanceren in tijden van corona
Ja, hoe hou je het vol? Dat is een goede vraag en er zullen vele verschillende antwoorden mogelijk zijn. Voor iedereen werkt het anders. Dat het tijd kost om een balans te vinden is duidelijk, want ineens leven we in een wereld waarin vrijheid niet meer vanzelfsprekend is. Handen schudden en elkaar omhelzen kan ineens gevaarlijk zijn. Afstand is noodzakelijk terwijl we eigenlijk groepsdieren zijn. Alles wat altijd zo vanzelfsprekend was is nu bijzonder. We moeten een weg zien te vinden in onze kleiner geworden wereld. Niet zomaar meer met vrienden of familie afspreken, in de rij staan om een karretje te bemachtigen bij de supermarkt en bij mooi weer geen strandwandeling, maar een ommetje in je eigen achtertuin.

Van ouder naar leerkracht

Als ouder heb je er ineens de rol van juf, meester of huiswerkbegeleider erbij, om naast je eigen werkzaamheden ook te zorgen dat je kinderen aan het eind van de dag de to-do-list hebben afgewerkt. Alles vormt een uitdaging om dit in je eigen kleine wereldje, binnen je eigen vierkante meters, te volbrengen met mensen die 24/7 uur op je lip zitten. Het zijn de mensen waar je van houdt, alleen is 24 uur, 7 dagen per week misschien een beetje te veel van het goede.

Van gezellige bedrijvigheid naar stilte
De mensen die geen bedrijvigheid om zich heen hebben. Die er alleen voor staan. Hoe houden zij het vol in tijden van corona? Hoe ga je om met veranderingen als deze? Hoe dan ook, voor iedereen is dit een enorme verandering. Een verandering waar je mee te dealen hebt en waar je zelf de positieve ‘swung’ aan zal moeten geven om te komen tot die balans. Om je op weg te helpen, heb ik een aantal tips voor je opgesomd, zodat deze periode wellicht dragelijker, iets leuker of positiever voor je wordt.

TIP 1- zorg goed voor jezelf
Belangrijk is om ten alle tijden goed voor jezelf te zorgen! Wat houdt jou op de been? Het is heel belangrijk om de balans te vinden tussen de dingen die moeten en dingen waar je energie van krijgt en blij van wordt. Waar word je blij van? Heb je er al eens over nagedacht? Neem hier bewust elke dag de tijd voor. Het zorgt ervoor dat je weegschaal niet naar één kant schiet.

TIP 2 - Bel mensen uit je omgeving
Je kunt nu niet afspreken zoals je gewend bent, maar bellen is een goed alternatief. Doe dit ook. Heb je geen mensen in je omgeving die je kunt bellen? Bel dan de hulplijn van SWA. Dat mag ook gewoon voor een praatje.

TIP 3 – houd een dagritme aan
Het is heel makkelijk nu we geen tijdsdruk hebben om de dagen te verleggen, want wat zou het uitmaken? Het maakt echter veel uit. Als je de dagen gaat verleggen is de kans op depressie wel degelijk groter. Het heeft te maken met aanmaak van hormonen. Die worden dan in de war geschopt. Het is dus echt van belang dat je op een normale tijd uit bed komt.

TIP 4: Blijf in beweging
Uiteraard als dit lukt en die bewegingsvrijheid ook in je lichaam aanwezig is. Ga naar buiten in de achtertuin of op je balkon. Zo doe je vitamine D op en dat is ook weer goed voor je hormoonhuishouding en conditie.

TIP 5: Zoek naar de voordelen
Dit is misschien een uitdaging, maar wat ervaar je aan voordelen van deze situatie? Om tijden zoals deze vol te houden is het goed om te kijken naar wat er positief is. Aan elke minder leuke kant zit ook een betere kant. Door ook die kant te zien, is het accepteren van de situatie waar je in makkelijker.

TIP 6: Kleur er op los
Misschien past het je wel. Het zorg in ieder geval voor ontspanning. De laatste jaren zie je steeds vaker de kleurboeken voor volwassenen voorbijkomen. Vooral omdat je even niets hoeft van jezelf. Geen kleurboek in huis (maar wel een printer)? Dan kun je hier een kleurplaat downloaden: https://www.selfieboost.nl/boost-your-spot. Een cadeautje van mij aan jou.

Ik hoop dat deze tips je helpen. Wees niet te streng voor jezelf als het niet zo gaat zoals je verwacht had van jezelf.

Liefs,
Laura

 

Volg ons op Facebook